Analiza fundamentalna krok po kroku

Inwestorzy giełdowi dzielą się na dwa obozy. Gracze i spekulanci opierają się głównie na analizie technicznej, która sprawdza się przy inwestycjach krótkoterminowych. Analiza fundamentalna z kolei jest najważniejsza z perspektywy inwestora  średnio- i długoterminowego – pozwala ocenić pozycję spółki na tle branży, w której działa, a także dokonać jej wyceny. Prawidłowo przeprowadzona analiza fundamentalna powinna dać odpowiedź na – nomen omen – fundamentalne dla inwestora pytanie: jaką cenę mogę zapłacić za akcje spółki, aby w przyszłości na nich zyskać?

Analiza fundamentalna jest podstawowym narzędziem dla inwestorów giełdowych i analityków, którzy dążą do zrozumienia prawdziwej wartości aktywów finansowych. Dogłębne badanie czynników mikro- i makroekonomicznych, finansowych, biznesowych, a także gospodarczych pozwala określić zdolność firmy do generowania zysków i potencjału wzrostu, a co za tym idzie – podejmować świadome decyzje, opierając się na realnych danych i wskaźnikach. Chcesz wiedzieć, jak ją skutecznie przeprowadzić, aby zainwestować mądrze i zarobić?

5 kroków do dobrej inwestycji w oparciu o analizę fundamentalną

Poniżej przedstawię Wam podstawowe kroki, jakie należy wykonać przeprowadzając analizę przedsiębiorstwa, w kolejnych wpisach natomiast omówię dokładniej każdy z nich na konkretnych przykładach spółek z mojego portfela.

Analiza fundamentalna w 5 krokach
Analiza fundamentalna w 5 krokach – Okiem Stratega

Krok 1. Wstępna charakterystyka spółki

Pierwszym krokiem niezbędnym do przeprowadzenia analizy fundamentalnej jest rozpoznanie spółki pod kątem podstawowych czynników makroekonomicznych. Na wstępie zajmujemy się więc badaniem ogólnego otoczenia gospodarczego analizowanej spółki. Bierzemy zatem pod lupę branżę, w której spółka działa: czy jest to branża wiodąca i stabilna, a może niszowa lub jeszcze niewyeksploatowana, ale dobrze rokująca, co może przynieść korzyści w przypadku inwestycji długoterminowej, kiedy ceny akcji są jeszcze stosunkowo niskie.

Przyglądając się branży, nakreślamy również geograficzny zakres działalności spółki: czy jest to spółka koncentrująca się na rynku lokalnym, przedsiębiorstwo globalne, a może poszerza obszary swojej działalności o perspektywiczne, jeszcze nieodkryte rynki?

Dobrze jest na tym etapie przyjrzeć się również kluczowym wydarzeniom historycznym spółki, począwszy od jej założenia, przez wszystkie najważniejsze etapy jej funkcjonowania. Z pozoru nieistotne dla inwestora wydarzenia sprzed wielu lat mogą dać obraz tego, w jakim tempie spółka się rozwija, jak radziła sobie w sytuacjach kryzysowych czy jakie wydarzenia miały wpływ na jej obecny kształt.

Warto też zwrócić uwagę na misję i wartości deklarowane przez firmę, które pozwalają określić jej podejście do partnerów biznesowych i klientów, a także jak spółka prezentuje sama siebie w roli usługodawcy. Krok pierwszy kończymy, krótko charakteryzując obecny model biznesowy spółki (np. rodzaje umów z partnerami biznesowymi) oraz jej strukturę własnościową.

Krok 2. Analiza zewnętrzna 

Analiza sektorowa rozwija zagadnienia fundamentów makroekonomicznych. Jednym z najczęściej używanych w tym kroku narzędzi jest analiza PESTEL, skupiająca się na sześciu kluczowych obszarach obejmujących kolejno:

  • czynniki polityczne
  • czynniki ekonomiczne
  • czynniki społeczne
  • czynniki środowiskowe (ekologiczne)
  • czynniki technologiczne
  • czynniki prawne

Przydatnym uzupełnieniem analizy zewnętrznej może być również analiza 5 Sił Portera, czyli analizę atrakcyjności sektora, która obejmuje:

  • siłę przetargową dostawców
  • siłę przetargową klientów
  • natężenie konkurencji wewnątrz sektora
  • zagrożenie dla spółki wynikające z wejścia na rynek nowych podmiotów
  • groźbę wprowadzenia substytutów

Z przykładową analizą atrakcyjności sektora możecie zapoznać się tutaj.

Krok 3. Analiza wewnętrzna (sytuacyjna)

Analiza sytuacyjna rozszerza analizę sektorową. Na tym etapie określamy strategię rynkową i filary wzrostu spółki, przyglądając się temu, jak firma radzi sobie z rozumieniem rynku, trendów i potrzeb klientów, przewagami konkurencji – jakie strategiczne kroki podejmuje lub planuje, aby utrzymać lub zwiększyć swoją wartość na rynku?

Przyjrzymy się także kadrze zarządzającej i strukturze organizacyjnej spółki. Za każdą spółką stoją ludzie, więc weryfikacja kadr może utwierdzić nas w przekonaniu, że inwestujemy swoje pieniądze w spółkę prowadzoną przez doświadczonych i kompetentnych liderów.

Następnie zaglądamy głębiej do portfela produktów i usług spółki: przyglądamy się, jakie są flagowe produkty/usługi przedsiębiorstwa, czy asortyment spółki jest w stanie zaspokoić rynek swych nabywców, a może spółka ma szansę zaskoczyć konkurencję, oferując produkty niszowe lub ekskluzywne?

W finale trzeciego kroku analizujemy szanse rozwoju danego sektora (możemy podpatrzyć konkurencję oraz lidera branży – jak spółka wygląda na jego tle) oraz potencjalne ryzyka, a także mocne i słabe strony spółki, w czym bardzo pomocna jest analiza SWOT.

Krok 4. Analiza finansowa

Jest kluczowa dla inwestora giełdowego. Jest niezbędna w procesie wyceny spółki, czyli określenia, jaką cenę można zapłacić za akcje, aby było to opłacalne w perspektywie długoterminowej. Pozwala ocenić sytuację finansową spółki – czy nie ma ona problemów z płynnością finansową i jakie są jej rokowania na przyszłość.

Opiera się głównie na sprawozdaniach spółki (bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych). Bilans podsumowuje aktywa, pasywa i kapitał własny spółki, co pozwala inwestorom zrozumieć, jakie zasoby i źródła finansowania posiada firma. Rachunek zysków i strat pomaga określić rentowność spółki w danym okresie, a także jej zdolności do zarządzania kosztami i generowania zysków. Rachunek przepływów pieniężnych pozwala oszacować rzeczywisty przepływ gotówki w spółce, daje możliwość oceny zdolności przedsiębiorstwa do generowania środków pieniężnych. Realna ocena zadłużenia jest istotna zwłaszcza, kiedy rynek spada, a stopy procentowe rosną.

Krok 5. Wycena przedsiębiorstwa

Końcowy etap analizy fundamentalnej. Mając do dyspozycji wcześniej zebraną wiedzę, dane i liczby spółki, jesteśmy w stanie określić z dużym prawdopodobieństwem, czy cena rynkowa jest atrakcyjna w stosunku do wartości wewnętrznej spółki oraz czy potencjalnej inwestycji możemy dokonać z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa. Trafna ocena wartości inwestycji jest możliwa przy kompleksowo przeprowadzonej analizie, lecz zależy też w dużej mierze od umiejętności interpretacji danych finansowych przez inwestora oraz omówionych powyżej czynników zewnętrznych.

Analiza fundamentalna Okiem Stratega

Analiza fundamentalna to kluczowe narzędzie dla inwestora giełdowego średnio- lub długoterminowego. Pozwala zbudować pełny obraz spółki i określić jej potencjał inwestycyjny. Określa, czy analizowana spółka jest perspektywiczna w obrębie danej branży, jaką ma pozycję na tle konkurencji, określa jej mocne i słabe strony. Próbuje ocenić prognozy i potencjalne zagrożenia dla spółki, identyfikując ryzyka makro i mikro. Wreszcie ocenia podstawowe parametry biznesowe firmy i jej potencjalny wzrost, pozwalając dokonać prawidłowej oceny wartości wewnętrznej spółki, a co za tym idzie – jej realnej wyceny. W mojej pracy niezmiernie ważne są również narzędzia, z których korzystam – lata doświadczeń sprawiają, że mam ich coraz mniej, za to z coraz bardziej istotnymi informacjami pozwalającymi mi podejmować dobre decyzje inwestycyjne.

Jeśli chcecie zapoznać się z przykładową analizą fundamentalną polecam Wam raport, który przygotowałem o spółce McDonald’s lub spółki Starbucks.

Łukasz

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch spotify website search menu close arrow-v1 arrow-v2 arrow-v3 arrow-v4 arrow-v5 arrow-v5 contrast letter shopping-cart