Z racji mojego branżowego doświadczenia zainteresowałem się (pod kątem inwestycji) spółkami z sektora restauracyjnego, a dokładniej QSR (quick service restaurant). W poprzednich wpisach mogliście zapoznać się z analizami fundamentalnymi McDonalds’a, Starbucks’a i Domino’s Pizza. W poniższym artykule przygotowałem dla Was analizę sektora kawiarnianego z wykorzystaniem modelu 5 Sił Portera.
Rywalizacja pomiędzy konkurentami wewnątrz sektora
Na rynku kawy panuje silna konkurencja pod względem jakości produktów, ich innowacyjności, jakości obsługi w lokalach, wygody i ceny. Branża jest dojrzała, a tempo wzrostu jest umiarkowanie niskie, co powoduje, że intensywność konkurencji między firmami jest umiarkowanie wysoka, ponieważ wszystkie z nich starają się przejąć udział w rynku od uznanych firm, takich jak Starbucks. Spółka nie ma wyraźnej konkurencji, która mogłaby konkurować z nią pod względem wielkości lub przychodów w skali globalnej (większość konkurentów Starbucks’a ma charakter regionalny lub działa głównie w innych branżach).
Dwie duże sieci – Dunkin’ Brands i McDonald’s sprzedają napoje kawowe premium z niewielką zniżką w stosunku do Starbucks, jednak Spółka utrzymuje nad nimi przewagę konkurencyjną ze względu na swoją markę i wielkość. W grupie poważnych konkurentów Starbucks znajduje się jeszcze kilka firm, z których bezpośrednią konkurencję stanowią Tim Hortons, Costa Coffee oraz Pete’s Coffee), a trzy pośrednią (Chipotle Mexican Grill, Darden Restaurants, Yum! Brands).
Groźba pojawienia się nowych konkurentów
Istnieje umiarkowane zagrożenie wejścia nowych podmiotów do branży kawowej, ponieważ bariery wejścia nie są wystarczająco wysokie, aby zniechęcić nowych konkurentów do próby zajęcia pozycji na rynku. Na poziomie lokalnym małe kawiarnie mogą konkurować z takimi markami, jak Starbucks czy Dunkin’ Brands. Starbucks osiągnął korzyści poprzez obniżenie kosztów i poprawę wydajności przy ogromnym udziale w rynku. Nowi uczestnicy rynku muszą odróżniać się od Starbucks jakością produktów, najlepszymi lokalizacjami kawiarni i skalą działania. Wiele firm (jak Barnes&Noble, United Airlines, Sheraton Hotels, Nordstrom) współpracuje ze Starbucksem, co jeszcze bardziej utrudnia nowym firmom wejście na rynek. Doświadczone firmy z dużą tradycją, mają większą skalę i zakres działalności, co daje im przewagę w zakresie oraz korzystny dostęp do surowców dzięki relacjom, które budują ze swoimi dostawcami.
Groźba pojawienia się substytutów
Istnieje wiele napojów zastępczych dla kawy, które obejmują głównie herbatę, soki owocowe, wodę, napoje gazowane (Coca-Cola, PepsiCo), napoje energetyczne (Red Bull, Monster Beverage Corporation) itd. Bary i puby z napojami bezalkoholowymi mogą również zastąpić towarzyskie doświadczenia związane z piciem kawy. Konsumenci mogą również przygotowywać własną kawę za pomocą domowych ekspresów do kawy za ułamek kosztów zakupu od sprzedawców kawy premium, takich jak Starbucks. Należy jednak zauważyć, że Starbucks ma również własną markę herbaty, soków owocowych i domowych ekspresów do kawy, co sprawia, że producenci tych produktów są konkurencją, a nie substytutem.
Siła przetargowa kupujących
Starbucks ma wielu klientów, zarówno wśród osób fizycznych, jak i innych przedsiębiorstw. Kawa jest towarem bardzo lubianym i popularnym – szacuje się, że każdego roku w samych USA wypija się ok. 66 miliardów filiżanek kawy. Przy takich liczbach trudno jest uzyskać klientom dużą siłę przetargową. Starbucks jest w stanie również obniżyć siłę przetargową klientów, oferując produkty różniące się od tych oferowanych przez konkurencję.
Siła przetargowa dostawców
Dostawcy nie mają dużej siły przetargowej na rynku kawy, zwłaszcza w przypadku Starbucks, ponieważ firma ta współpracuje z wieloma małymi gospodarstwami i w wielu przypadkach jest ich jedynym klientem. Starbucks utrzymuje zdrowe relacje ze swoimi farmerami, negocjując długoterminowe umowy i często pomagając im poprzez udzielanie pożyczek, aby pomóc im zabezpieczyć zasoby potrzebne do zebrania odpowiedniej ilości ziaren. Ponadto, ziarna kawy są standardowymi surowcami, co sprawia, że koszt zmiany dostawcy jest umiarkowanie niski. Starbucks stanowi również bardzo ważną część działalności dostawców ze względu na swój rozmiar i zakres.
Jeśli chcielibyście nauczyć się samodzielnie przeprowadzać analizę Pięciu Sił Portera wystarczy, że klikniecie w poniższą grafikę:
Z całą analizą fundamentalną spółki Starbucks zapoznacie się tutaj: https://okiemstratega.pl/analiza-fundamentalna-spolki-starbucks/
Łukasz Pelowski