Kawiarniany król powróci? Zbyt szybka sprzedaż i najlepsze praktyki trzech mistrzów!

Witajcie,

w dzisiejszym wydaniu zaprezentuję Wam drugiego gastronomicznego (bardziej “kawowego”) lidera – razem z Ireneuszem przeprowadziliśmy dla Was szczegółową analizę fundamentalną spółki Starbucks

Podzielę się też moimi doświadczeniami gdy zbyt szybko wychodziłem z inwestycji oraz darmowymi (ale jakże wartościowymi!) lekcjami, których udzielili mi Peter LynchPhilip Fisher oraz Pat Dorsey.

„Kiedy cena akcji wzrasta o 50, 60 lub 70 procent, wielu inwestorów nie może się oprzeć chęci sprzedaży i osiągnięcia natychmiastowego zysku. Poddanie się temu pragnieniu może być bardzo kosztowne.”       

                                                                                                                                                  Philip A. Fisher

Analiza fundamentalna spółki Starbucks

Z racji mojego zamiłowania i doświadczenia do branży gastronomicznej postanowiłem przyjrzeć się bliżej aktualnej sytuacji i trendom, w szczególności w segmencie QSR (quick service restaurant, u nas potocznie zwanych restauracjami szybkiej obsługi). 

Założyciele Starbucs'a - Okiem Stratega
Założyciele Starbucs’a – Okiem Stratega

Dla przypomnienia – na pierwszy ogień poszedł McDonald’s, do analizy tej spółki możecie wrócić klikając tutaj.

W sierpniu opracuję analizę Domino’s Pizza, a następnie przygotuję dla Was raport z szerszymi wnioskami i moimi przemyśleniami – liczę, że przyda Wam się w poszukiwaniu kolejnych liderów tej branży!

Ponieważ inwestowania uczę się praktycznie od zera (tutaj możecie zapoznać się z początkami mojej inwestycyjnej drogi) nie wstydzę się garściami czerpać z lekcji o wiele bardziej doświadczonych inwestorów. Szczegółowo strategie inwestycyjne opisuję w na blogu, dziś podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami, z których korzystam na codzień w pracy:

  • Pat Dorsey zainspirował mnie do poszukiwania spółek otoczonych fosami ekonomicznymi, które mogą przejawiać się w postaci posiadanych zasobów niematerialnych, efektów sieciowych, niższych kosztów lub korzyści wynikających z dużej skali działania. Jeśli chcecie sprawdzić, które przedsiębiorstwa notowane na naszej rodzimej giełdzie spełniają określone przez Dorsey’a kryteria (ROIC>15%, ROA>7%, ROE>15%) zachęcam Was do skorzystania ze skanera przygotowanego przez Tomka Publicewiczalista spółek z potencjalnymi przewagami konkurencyjnymi

  • od Petera Lyncha nauczyłem się (między innymi) dzielić analizowane spółki na kategorie: wolno rosnące (slow growers), niezłomne (stalwarts), spółki „na zakręcie” (turnarounds), szybko rosnące (fast growers) oraz cykliczne (cyclicals)
  • Philip Fisher natomiast pokazał mi jak analizować spółki produkcyjne, oraz, że zajęcia małej (początkowej) pozycji, po wstępnej analizie spółki pozwala ją lepiej “poczuć” i bardziej przyłożyć się do dalszej pracy.

Jak doskonale wiecie błąd można popełnić trzymając akcje za długo (co dobitnie pokazały przykłady moich inwestycji w spółki Sygnis czy Woodpecker), jak również zbyt szybko wychodząc z zajętych pozycji. Sytuacje gdy opuszczałem pokład przedwcześnie opisałem na blogu.

Jakie były powody moich decyzji?

  • chęć szybkiej realizacji zysku
  • sztywna (błędna) decyzja o wyjściu po przekroczeniu 20% zysku
  • zbyt ogólna teza inwestycyjna (czyli tak naprawdę jej brak)
  • szczęście (vide przykład Captor Therapeutics)
  • spekulacja zamiast inwestycji
  • brak aktualizacji wyceny spółki

Ciekaw jestem jak to było u Was! Jeśli macie czas i ochotę zapraszam do dyskusji (mailowej, online lub w biurze).

Nieodzownym elementem przy analizowaniu spółek jest (często, aczkolwiek niesłusznie, niedoceniana) analiza SWOT. W poniższym wpisie przygotowałem dla Was praktyczny poradnik wraz z case study spółki Wielton.

Dziękuję za poświęcony czas,

Łukasz

PS

W następnym newsletterze podzielę się z Wami:

facebook instagram pinterest twitter youtube linkedin tiktok twitch spotify website search menu close arrow-v1 arrow-v2 arrow-v3 arrow-v4 arrow-v5 arrow-v5 arrow-left-short arrow-right-short arrow-right-long check contrast letter shopping-cart shopping-cart2